tirsdag den 28. september 2010

Aftenens menu...

Jeg havde i dag besluttet mig for at lave min kusines lækre speltkernesalat med tørrede abrikoser, friske urter og feta, men Brugsen havde selvfølgelig ingen speltkerner i dag! Derfor blev det til en ret vellykket variant med bulgur i stedet. Den får I her:

Til 4 personer
skal du bruge...
3 dl bulgur
4,5 dl vand
1 tsk salt

en god håndfuld tørrede abrikoser
frisk persille og basilikum
cremet feta
solsikkekerner
olie
citronsaft
salt

og gøre sådan med det...
Vand og salt bringes i kog, hvorefter den godt skyllede bulgur kommes i og koger under låg ved svag varme i ca. 10 minutter. Tilberedning af bulgur kan variere alt efter type, så tjek evt. tilberedningsanvisningen på pakken. Tag bulguren af og lad den køle af i 15-30 minutter. Hak abrikoser, urter og feta i mellem store stykker og bland det hele i en skål med rigeligt oliven olie og citronsaft.
Rist en god håndfuld solsikkekerner på en pande med lidt olie og groft salt. Når kernerne har taget lidt farve, tages de af varmen og køler af på fedtsugende papir (køkkenrulle eller toiletpapir fx).

Når bulguren er næsten lunken eller kold, blandes denne med alle de andre ingredienser. Smag til med salt og friskkværnet peber.

Det smager super lækkert og jeg glæder mig allerede til at spise salaten til kyllingeinderfiletter a la MallorcasalatEN til frokost i morgen:)

Når Brugsen igen kan byde på parboiled speltkerner får I originalen.

2 kommentarer:

  1. http://fifthfloorcooking.wordpress.com/

    Tror vist, at ovenstående link er noget for dig.

    KH Sia

    SvarSlet
  2. Hej Sia

    Tak for linket! Jeg har allerede savlet over den skønne mel-løse kage:)

    Jeg tænker at den i denne omgang nok er for klæg, da jeg jo gerne skulle kunne flække kagen på tværs, og fylde en omgang hindbærmousse i mellem lagene, men jeg skal helt sikkert snart prøve opskriften af!

    God dag til dig, Sia:)

    SvarSlet