tirsdag den 24. juli 2012

Snurrer med rabarber og marcipan


Jeg er fuldstændig forelsket i Meyers kanelsnurrer! Så forelsket at det er godt, at jeg ikke bor for tæt på Jægersborggade. Jeg elsker den måde de er seje, sprøde, knasende og bløde på én og samme gang.

Sidst jeg selv bagte snurrer blev det til snurrer med kvæde og citronskal som led i et større forsøg med kvæder. De blev meget vellykkede og jeg har drømt om dem siden da.

I dag har jeg sammen med min kusine været på besøg hos min tante og hendes Kenwood røremaskine for at bage snurrer endnu engang. Denne gang med rabarber og marcipan.


Resultatet blev nogle meget fine snurrer med lidt syrlighed fra rabarber, sødme fra marcipan og fedme fra Meyers skønne gærdej. Jeg foretrækker min egen fremgangsmåde a la main fremfor Meyers. Hans lange røre-tider var lige ved at tage livet af min tantes røremaskine og jeg synes faktisk, de blev bedre, da jeg lavede dem uden røremaskine.


Til 16 stk. snurrer skal du bruge...



1 portion grund-dej, se her
500 gr rabarber i 1 cm tykke stykker
ca. 100 gr sukker eller efter smag
1 vaniljestang
0,5-1 tsk finthakket citronskal fra øko-citron
150 gr marcipan
50 gr smør
1 æg til pensling
sukker til pynt

Og gøre sådan med det...


Lav en portion grund-dej.

Mens dejen hæver koges rabarber, sukker, citronskal, vaniljekorn og -stang til en tyk kompot. Lav Blomsterberg-tricket og bland vaniljekorn med sukker inden de kommer i blandingen, så de ikke klumper sammen. Man kan komme en lille smule vand (1 spsk) ved, så ingredienserne ikke brænder på i starten, men pas på at kompotten ikke bliver for tynd.

Kompotten er færdig, når rabarberne falder fra hinanden. Fjern vaniljestangen og rør godt rundt i kompotten, så du får en jævn "pasta" uden hele rabarber-stykker. Si evt. noget af væsken fra, hvis den er for tynd og kog denne til en sirup. Lad kompotten køle af.

Når dejen er hævet til dobbeltstørrelse og kompotten er kold, følges fremgangsmåden som vist herRiv marcipanen groft over kompotten, fordel sirup og smør i tern. Man kunne få nogle associationer til pizza margarita...


Så er der bare tilbage at sno de små brød og lade dem hæve endnu engang før de skal i ovnen og så i maven.




God fornøjelse og velbekomme!


7 kommentarer:

  1. Kære Katja
    Det var helt bestemt nogle gode rabarber-snurrer, men jeg synes, for retfærdighedens skyld, også at det er på sin plads at nævne, at I også bagte kanel-snurrer. Blandt de heldige der fik lov at smage, var der ihvertfald 2, der går ind for kanel udgaven.
    Hilsen tante Gitte ( hende der er så heldig at lægge køkken til bageprojektet, skulle det være en anden gang, så er I velkomne!!!!!)

    SvarSlet
    Svar
    1. Dem med kanel er altid et hit! Men den opskrift kan man jo allerede finde på nettet, så derfor kom rabarber-udgaven på bloggen:) Vi kommer helt sikkert igen en anden gang.

      Slet
  2. Hvor ser de lækre! Tror jeg er nødt til at bage dem en dag, snarest.
    Ps. dejligt med lidt mere aktivitet op bloggen :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anne, tak og ja, det har været lidt sløvt på det sidste. Jeg håber du bager snurrerne snart! De er gode:)

      Slet
  3. Hvor ser de lækre ud. Hvordan laver du dem uden røremaskine? Jeg kan se at på Claus Meyers hjemmeside står der, at den skal røres lææænge i røremaskinen. Og jeg ejer desværre ikke sådan en :-( Så hvad er tricket når man ikke har røremaskine? :-)

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Heidi

      Tak for din kommentar:) Hvis du følger linket til snurrer med kvæde og citronskal i starten af indlægget, finder du fremgangsmåden uden røremaskine. Jeg synes faktisk den er bedre end med røremaskine;)

      God fornøjelse! Katja

      Slet
  4. Tusind tak! Havde ikke lagt mærke til linket - måske fordi jeg læser med fra telefonen. Men det skal helt sikkert prøves!

    SvarSlet