tirsdag den 10. januar 2012

Sunde muffins med banan og æble



Jeg troede ikke det ville lykkes, men jeg har sgu lige opfundet en opskrift på SUNDE muffins!

Ja, der er lidt sukker i, men næsten intet fedt OG rugmel.

De er ikke til fest - til fest skal der efter min mening både være chokolade og smør i store mængder! Men de fungerer fint til hverdagen, hvor man har lyst til kage, men egentlig ikke burde...

Vi får tit bananer med Årstiderne, men det ender stort set altid med at de bliver for gamle og ryger i skraldespanden - mad spild, I know! Jeg elsker banankage, så satte mig for at lave en ægte sund udgave (der findes jo allerede en semi-sund version her på bloggen).

Resultatet blev lækre og saftige muffins på ingen tid! Perfekt til en tirsdag aften, hvor man er lidt lækker sulten. Dagen derpå kan jeg afsløre, at de er endnu bedre dagen efter.

Til 10 sunde bananmuffins skal du bruge....

Dej:
1 dl hvedemel
1 dl rugmel (eller hvedemel, hvis du ikke vil have dem så grove)
2 æg
1 spsk sukker
1 spsk sirup, honning eller brun farin - hvis bananerne er meget modne og søde, kan dette undlades eller halveres
4 små eller 2 store modne bananer
1 revet æble
1 spsk olie
1 tsk bagepulver
1 tsk vaniljesukker
evt. lidt kanel, kardemomme, stødt ingefær eller andet du kan lide

Glasur:
Flormelis
Mælk
Citronskal, revet


Og gøre sådan med det....

Sæt ovnen på 150 grader før du går i gang.

1) Pisk æg, sukker og sirup luftigt. Jeg brugte en meget mørk honning fra La Gomera, der hedder miel de palma.

2) Mos bananerne og riv æblet groft

3) Bland alt det tørre og sigt det over æggesnapsen. Vend tørstoffet ind i æggesnapsen med en spatel og tilfør derefter banan, æble og olie

4) Når alt er blandet, hældes en stor skefuld dej i hver muffinsform. Sæt dem i ovnen og skru op på 200 grader. Jeg bruger papirsforme i en slip-let muffins-bageform. Bag dem i 15-18 min. Stik i dem undervejs. Når dejen ikke hænger ved, er de færdige. Lad dem køle på en rist - gerne 30 minutter, ellers hænger bunden fast til papiret i formene.

5) Mix mælk og flormelis til en tyk glasur, bland citronskal i efter smag og sæt en pæn klat på hver muffin. Nyd dem!

15 kommentarer:

  1. Lækkert! Tror jeg at jeg skal prøve i weekenden!

    SvarSlet
  2. Hæver de? Synes ofte jeg har problemer med at få mine sukker- og fedtfattige kager til at hæve.. hmpf...
    Fed blog iøvrigt! :-)

    SvarSlet
  3. Hej Maja

    Tak og velkommen til:)

    Ja, de hæver, men ikke voldsomt meget. Jeg fyldte formene til lidt under kanten og de hævede da over kanten.

    De smagte endnu bedre dagen efter - der var de næsten karamelliserede. Et tip - hvis de ikke skal være helt så sunde - er at dyppe toppen i smeltet mørk chokolade. Lækkert!

    God aften, Katja.

    SvarSlet
  4. Pernille Ølgod2. maj 2012 kl. 11.32

    De er vildt lækre!! Tak for en god opskrift :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Selv tak, Pernille:) Glad for at du kan lide dem!

      Slet
  5. De smager bare godt;-) Jeg kan varmt anbefale pærer & kanel version

    Tak for en dejlig opskrift ;.) ungerne er vilde med dem...

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Jan

      Det var et godt tip! Det må jeg prøve:)

      Kh Katja

      Slet
  6. De lyder rigtig gode. De skal prøves. Tak.

    Hilsen Siv
    www.madopskrifter.info

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Siv, jeg er glad for at du kan lide opskriften. Lad mig endelig høre din mening, når du har prøvet dem.

      Jeg vil gerne frabede mig, at du linker til dig selv i mine kommentarfelter.

      Kh Katja

      Slet
  7. Faldt lige over din opskrift og lavede dem uden honning/sirup og med fuldkorns hvedemel.. Mums :-)

    Tak!

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Anette, dejligt du fandt inspiration i min opskrift. Lyder godt med fuldkornshvedemel - det må jeg prøve! Kh Katja

      Slet
  8. Hej Katja!

    din opskrift var lige den jeg manglede! vil gå i gang med det samme :)

    -håber du vil tjekke denne blog http://mariejosiasen.blogspot.dk/ som jeg er gæsteblogger på.

    fed blog! hilsen Emma

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Emma, jeg håber de blev de gode? Tak:) God aften. Katja

      Slet
  9. Hej,
    Tak for opskrift, der lød meget tillokkende og som jeg, der i øvrigt kun bager sjældent, bare måtte prøve.
    Jeg er dog løbet ind i det problem, at det var svært at røre bananmos og de revne æbler jævnt i dejen, da den var for tør/fast, så derfor er der ligesom "lidt klumper" i den dejen, der skal i muffins formene.
    Kan det være, at jeg har benyttet en for grov rugmel? Frankrig og køb
    Mange hilsner
    Anne

    SvarSlet