mandag den 23. august 2010

Fiskepakker med blå castello

Jeg bestiller stort set altid fisk, når jeg kommer hjem til min mor, fordi det er så dyrt og jeg jo er en fattig studerende. Vi har flere favoritter, men en af de helt store hit er denne nemme tilberedning af laks i ovnen.





Det er helt klart mest lækkert, hvis du køber en lakseside hos fiskehandleren, men fersk laks fra et supermarked kan også bruges. Laks fra dybfrost er simpelthen ikke værd at spise, med mindre det bliver camoufleret godt i en lasagne eller lignende.

Tænd ovnen på 180-200 grader almindelig ovn afhængigt af hvor varm din ovn er.

Du kan stort set anvende alle grønsager. Brug hvad du har i haven eller køleskabet! I denne omgang brugte jeg gulerødder, som jeg skar julienne og rødløg i tynde løgringe, samt lidt bredbladet persille.

-Skær laksen ud i brede stykker - et pr. person. Det er ikke nødvendigt at fjerne hverken skind eller skæl, du skal bare lige informere om at folk ikke skal spise det, når du serverer det.

-Læg med en skarp kniv et snit ned langs midten af stykket, som går dybt, men ikke helt ned til skindet eller helt ud til kanterne og fyld rillen med blå castello.

-Placer fisken på et stykke staniol dryppet med lidt olie. Læg løgringe og gulerødder henover fisken, riv lidt citronskal over og kom lidt grønt, fx. persille over også. Krydder med salt og peber.

-Luk staniolen tæt om fisken ved at samle staniolen fra begge sider af fisken og rulle dem sammen helt ned til fisken og slut af med at kramme enderne ind. Det er vigtigt at pakkerne er helt tætte og omslutter fisken, så al saft og smag bliver inde i pakken.

-Læg pakkerne i en bradepande og bag dem midt i ovnen i 15-20 min. Laksen skal kun lige akkurat være gennemstegt, når den serveres eller bliver den tør og kedelig, så tjek hellere efter 15 min. og sæt dem ind igen, end at give dem for længe og slå fisken ihjel.

Sæt dem på bordet i de lukkede pakker og lad dine gæster åbne hver sin pakke på sin tallerken. På den måde får alle glæde af den lækre sauce, der er kommet frem inde i pakken.

Jeg serverede dem med en grov kartoffelmos med olivenolie og citronsaft, tomatsalat og friske bønner stegt med hvidløg. Den eneste grund til at hollandaise sauce ikke kom på bordet, var at vi ikke havde noget, for det er altså godt til!

2 kommentarer:

  1. Fin lille detalje med osten i pakken:-) Skal helt klart prøves.

    SvarSlet
  2. Dejligt du synes om opskriften! Meld endelig tilbage med din dom:)

    SvarSlet