søndag den 31. oktober 2010

Æblekage med marcipan, chokolade og hasselnødder

De sørgelige rester...
Så blev kagen (næsten) færdig og den smagte rigtig godt!

Desværre kunne den helt nybagte kage ikke lide cykelturen fra Frederiksberg til ydre Nørrebro i cykelkurven, så køn var den ikke ligefrem, da jeg endelig nåede frem til STORkageDAG hos min kusine

En sød pige kaldte den rustik - Det var den bestemt!

Den var lækker, svampet og havde en næsten karamelliseret skorpe på grund af marcipanen. 

Jeg...




-piskede 100 gram blødt smør med 120 gram sukker. 

-tilførte 3 æg et æg ad gangen. 

-sigtede 180 gram mel, 2 tsk. bagepulver, 2 tsk. vaniljesukker og en kvart tsk. stødt kanel i æggemassen og vendte det forsigtigt i dejen. 

-hakkede  80 gram mørk chokolade med hasselnødder og 100 gram mørk chokolade med marcipan groft og rørte det i dejen sammen med 3 ingrid marie æbler skåret i både.

-smurte en springform (22 cm i diameter) og hældte dejen der i.

og så ventede og ventede og ventede og ventede jeg på at min lille kombiovn bagte kagen færdig ved 180-200 grader.

I en almindelig ovn skal den nok ikke have mere end 45-60 min. Den skal være fast og der må ikke være ubagt dej på gaflen, når du stikker i den.

Spis den med is eller creme fraiche - dejlig søndags sidevogn til kaffen!

2 kommentarer:

  1. Åh, MUMS! :-D

    Mange hilsner
    Birthe

    SvarSlet
  2. Ja, den var faktisk mere vellykket end jeg havde turde håbe på. Kom godt nok kun på 3. pladsen til stor kagedag, men havde den ikke været helt så rustik (læs: smadret i cykelkurven på vej derhen) og lige fået et drys flormelis inden servering, havde jeg måske ligget højere:)

    SvarSlet