fredag den 17. december 2010

Juleferie og min families jul

Glædelig jul alle derude!

Jeg fik i går "ferie", som jeg vil nyde til fulde og prøve at glemme de tre eksamener (dynamisk biokemi, farmaceutisk fysisk kemi og bioorganisk kemi), der ligger og venter på den anden side af nytår.

I min familie er jul nærmest en helligdom - ihvertfald for min kusine og jeg. Lige siden vi var små, har der været en fast slagplan for hvornår konfekten fremstilles, træet pyntes, kirken besøges og julemaden sættes til livs - på en hyggelig måde! Vi er såmænd bare meget traditionsbundne, nogle ville kalde os konservative, når det kommer til jul.

Min kusine og jeg boede langt fra hinanden (Århus og København), da vi var små, så det var noget helt specielt at ses til jul og rå-jule den sammen. Nu bor vi i samme by og ses heldigvis oftere, men det er stadig en af mine yndlings højtider.

Vi er en af de familier, hvor både and og gris er at finde på bordet. Derudover er der både Beauvais og hjemmelavet rødkål, brune og kogte kartofler, brun sovs (julen hvor der ikke var købt sovsekulør og sovsen ikke blev jævnet ordenligt, står stadig tegnet med panik på nethinden; året med albino-suppen!), Gudde-salat og franske kartofler.

Min tante laver ris a la mande lige som den skal være - hverken for lidt eller for meget flødeskum. Sidste år var den originale kirsebærsovs byttet ud med en amarena kirsebærsovs. Spændende hvad det falder på i år.

Jeg må indrømme at jeg er i julestemning nu - jeg har oven i købet fundet en jule-spilleliste frem, som jeg ellers har været ret utilfreds med at have liggende, efter min veninde lagde den ind på min computer...Hvorfor jeg så ikke bare har slettet den, kan man jo spørge sig selv om.

Har du nogle mærkelige/andeledes/spændende juletraditoner i din familie?

Jeg har hørt om familier der spiller kort midt i det store kryds i deres hjemby, mens de venter på at maden bliver færdig. Et par der serverer mad for de hjemløse juleaften. Bedsteforældre, der drager syd på, hvert andet år, hvor børn og børnebørn er hos det andet sæt bedsteforældre.

Vi holder silde-frokost med min tante og onkels venner d. 24. december hvert år. Sild og kun sild i mange forskellige afskygninger.

God jul! Og på glædeligt genhør:)

3 kommentarer:

  1. Hej Katja

    Meget dejlig og hyggelig julelæsning. Tak :-)

    Ved ikke om vi har nogle mærkelige traditioner i vores familie men:

    Jeg steger altid and julemorgen som noget af det første jeg gør. Og med søvn i øjnene ;-))

    Disneys juleshow er helligt og vi vil ikke forstyrres imens. Der blir grint og knebet et par enkelte nostalgi-tårer.

    Vi drikker sommerens hyldeblomstsaft i stedet for nisseøl.

    Vi går lidt amok når vi spiller om pakker. Det kan godt gå hedt for sig. Hehe...


    Fortsat god juleferie og glædelig jul til dig og familien.

    Kh

    SvarSlet
  2. Hyggelig læsning. Jeg kan godt lide at læse om andres traditioner, måske fordi jeg ikke selv er vokset op med nogen.

    Rigtig glædelig jul til dig og dine :-)

    Mange hilsner
    Birthe

    SvarSlet
  3. Jeg håber I begge har haft en dejlig jul! Min jul levede op til alle forventninger:)

    SvarSlet