tirsdag den 5. april 2011

NaCl Showcooking: Fantastisk søndag i Odd Fellow Palæet

Sødt til kaffen
Min mor og jeg var så heldige at få billetter til NaCl Showcooking nr. 12, selvom alle billetter blev revet væk inden for de tre første minutter. Det løb af stablen i søndags i fantastiske omgivelser på Bredgade i København.

Jeg læste første gang om NaCl - Nordic Academy of Culinary Leisure - på en blog (jeg kan desværre ikke huske hvilken) for ca. et halvt år siden og var ikke et øjeblik i tvivl om, at det bare var noget jeg måtte opleve. Min mor er jo heldigvis lige så madglad som jeg selv, så hun var klar på en aften i gastronomiens tegn.

Scenen var allerede sat, da vi trådte ind på gårdspladsen foran Odd Fellow Palæet i Bredgade med store olielamper og en rød løber, der førte ind i palæets smukke lyseblå foyer. Her blev vi mødt med håndtryk og en varm velkomst, der klart understregede den intime og afslappede stemning aftenen bød på.



Som en velkomst gimmick stod der hvad der lignede sperm-prøve-glas med let syrnet fløde (der bestemt kun hjalp på sperm-looket:), som vi skulle kærne/ryste til smør og bruge til brødet. Helt sikkert et party ryste-sammen-nummer at huske. Opskriften var 1 del kærnemælk til 10 dele fløde, lad det stå overdækket og uden for køleskabet natten over. Ryst det i fire minutter, eller til det er blevet til smør, i en lukket beholder, si kærnemælken fra og VOILA: Gæsterne har kærnet deres egen smør.


Tør is og vand med skovbundsessens
Middagen blev serveret i en flot og gammel sal med guld på væggene og højt til loftet, ved flot opdækkede runde borde.

Der var i alt 11 retter, der i blandt en næsten rå bøf af det danske svar på kobe-kød - Man burde aldrig spise andet! Jeg har sjældent fået mere mørt og lækkert kød.


Jeg kan varmt anbefale at bruge penge på sådan en fantastisk aften. Vi gav 400 kr for arrangementet og 175 kr for en vin-menu inklusiv en virkelig lækker dessertvin.

4 kommentarer:

  1. åh, det lyder helt vidunderligt

    SvarSlet
  2. Det var det absolut! Hold øje med hvornår billetterne bliver sat til salg til maj måneds showcooking på showcooking.dk;)

    SvarSlet
  3. Sjovt at læse - har heldigvis fået gaflet et par biletter til no.13 i Årjus her i maj.
    Kan se jeg godt kan glæde mig
    /Erland

    SvarSlet
  4. Det skal du bestemt, Erland! Jeg venter til de rammer øen igen, men så skal jeg bestemt afsted igen:) God fornøjelse! Jeg er kun en lille smule misundelig;)

    SvarSlet