torsdag den 16. august 2012

En bid af New York #1: Og så fløj tiden lige....!

1, 2, 3 og så var jeg lige pludselig hjemme i Danmark igen. Og det uden at skrive et eneste indlæg om al den skønne mad, som jeg selvfølgelig har indtaget store mængder af i New York. Ingen bliver dog snydt - det kommer bare lidt forsinket og lidt i bidder.

Det hele startede i flyveren. Glæde over at være på vej - endelig! Og lige så stor glæde over at flyve direkte. 8 timer og 25 minutter, 2 måltider, 3 film og så stod vi sgu på amerikansk grund.


Jeg har efterhånden fløjet meget og prøvet megen flymad. Ofte en mere eller mindre uspiselig oplevelse. Én gang har jeg fået suveræn flymad, da jeg fløj med Emirates mellem New Zealand og Hong Kong. Scandinavian airlines halter lang bagefter her!


Pulver kartoffelmos, udkogte grønne bønner og en eller anden slags kødboller. "Creme brullé" (budding med rørsukker på toppen) til dessert.

Kort inden vi landede, fik vi serveret en snack, som jeg spiste, fordi jeg var så sulten, men det var noget nær det mest ulækre jeg længe har spist. Kold sammenklappet pizza-lignende ting med peperoni og ost der engang havde været smeltet. Fedtet sad i store kager ned langs siden.


Hjemturens flymad var en smule bedre. Kyllingen var faktisk mør og saftig. De udkogte bønner måtte vi dog ikke slippe for.

Hvorfor er det så svært at lave ordentlig flymad? Jeg ved, at det er en udfordring, da smagsløgene bliver mindre følsomme og vi derfor kan smage mindre oppe i de højere himmelstrøg, men come on! Hvor svært kan det være? Jeg gad godt vide, hvor mange kroner der går til hvert måltid...

Det var første bid af New York. There's more to come, so stay tuned!

5 kommentarer:

  1. Ej hvor ser det klamt ud. Ydrk.
    Da jeg fløj til New York (og også på vej hjem) fik jeg fantastisk mad, men måske det var fordi jeg fløj med KLM over Paris? Der var også små lækre snacks, nærmest hver time. Syns jeg proppede i hovedet konstant på den tur, alt fra kage, is til frisk frugt.

    På en flytur (med SAS) til Norge, fik jeg den klammeste fiskeret nogensinde, med nogle splattede kartofler, meget "fisket" fisk og udkogte grøntsager...

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Therese! Det lyder som om SAS kører samme stil på alle deres flyvninger:) Jeg har læst et sted at lige præcis KLM gør meget ud af deres flymad. De benytter krydderier som man kan smage, selvom smagsløgene er svækket i højden og kompenserer ikke bare med store mængder salt. Kh Katja

      Slet
  2. Vi har også fløjet med KLM engang og jeg synes at deres mad bestemt hører til i den bedre ende af flymad :-)

    Glæder mig til at læse om dine oplevelser.

    Mange hilsner
    Birthe

    SvarSlet
  3. Hej Birthe
    Det er lige før jeg også kan kalde mig newyorker by heart efter den her ferie:) Jeg er blevet så forelsket i byen! Næste indlæg bliver om New York Restaurant Week. Kh Katja

    SvarSlet
  4. Det er umulig ikke at forelske sig i byen ellers er ens hjerte i hvert fald koldt (hvis du spørger mig) :-) Åh, jeg ville så gerne være derovre til Restaurant Week, glæder mig til at læse om det........

    Mange hilsner
    Birthe

    SvarSlet