onsdag den 19. oktober 2011

Pommes Anna med frisk timian og citronskal


Dette er en af mine favoritmetoder at tilberede kartofler på. Det er ikke sundt og det tager lang tid, men det smager bare sk*** godt.

Hvis man har et mandolinjern eller en food processor, gør det helt klart jobbet meget lettere. Men man kan også sagtens skive kartoflerne med en skarp kniv.

Disse små sataner skal serveres til lækre tykstegsbøffer, som lige nu ligger og hygger i et vandbad.

Til min pommes Anna skal du bruge....
Antal kg kartofler svarende til hvad der kan ligge af hele kartofler i din springform, så den er fyldt lige til kanten
50-60 g smør
1,5 dl bouillon (fx høns)
frisk timian
citronskal
salt, peber og evt. lidt chili

og gøre sådan med det...

Alt dette gøres gerne dagen før pommes Anna'en skal bruges

1. Skræl kartofler og skær dem i ca. 1 mm tykke skiver eller så tyndt som muligt.

2. Smelt smør over svag varme (det må ikke blive brunt) - evt. med lidt timian og chili.

3. Klip et stykke bagepapir til, så det passer med bunden af din springform og læg det i springformen.

4. Pensel bagepapiret og formens kant med smeltet smør og læg det første lag kartofler.

5. Pensel kartoffel-laget med smør, drys med lidt timian, salt, peber, citronskal og læg endnu et lag. Fortsæt til alle skiverne er brugt eller "tårnet" er højt nok. Det vil miste lidt volumen under tilberedning. Det er ikke nødvendigt at krydre mellem hvert lag, da pommes Anna'en da vil blive for salt. Hæld til sidst 1,5 dl bouillon over tårnet.

6. Dæk formen til med folie eller et stykke bagepapir og sæt den i ovnen på en bradepande (der vil løbe lidt væske ud) ved 160 grader i 1-2 timer afhængigt at størrelsen. Tjek med en kniv om kartoflerne er møre.

7. Afkøl pommes Anna'en under pres - jeg lægger en lille tallerken over og stiller en stor skål med vand oven på. Når den er helt kold, sættes den dækket i køleskabet til næste dag.

Inden servering



8. Pommes Anna'en løsnes let med en skarp kniv langs formens sider og tages ud af formen. For at få bunden af den, kan man vende pommes Anna'en ud på hånden og fjerne bund og bagepapir og så er det lige til at sætte den på en bageplade med bagepapir.



9. Skær pommes Anna'en ud i ønskede stykker og stil dem med lidt mellemrum på bagepladen. Brun stykkerne i en varm ovn (225-230 grader) i ca. 15 min. eller indtil de er gyldne og varme hele vejen igennem.

Bon appétit! Jeg glæder mig til at sætte tænderne i dem lidt senere.

Ps. Sådan så de ud efter en tur i ovnen.


6 kommentarer:

  1. Arh, hold nu det ser lækkert ud! Har du prøvet at stege dem istedet for at smide dem i ovnen til sidste? Eller så falder det hele måske fra hinanden?
    Anyways, virkelig lækkert!

    SvarSlet
  2. Jeg glæder mig også SÅ meget til at servere dem i aften. Jeg har faktisk ikke prøvet at stege dem på panden, men jeg vil tro at de falder fra hinanden. Det jo fedtet der holder lagene sammen - mere eller mindre - så de bliver mere skrøbelige, når de er varme.

    Tak for din kommentar!

    SvarSlet
  3. De ser sørme lækre ud - overvejer stærkt at lave dem til min datters 20 års fødselsdag. Kan man bruge madolie i stedet for smør ?

    SvarSlet
  4. Hej Karen

    Jeg har ikke selv prøvet at bruge madolie, men det tror jeg sagtens du kan. Jeg googlede mig lige frem til den her opskrift:

    http://signesmad.dk/cordon-bleu-med-pommes-anna/hovedret/

    Hun bruger olivenolie i stedet for smør. MEN smør smager jo skønt, så tror at jeg selv ville foretrække smør-versionen:)

    Jeg håber din datter får en dejlig 20 års fødselsdag! Kh Katja

    SvarSlet
  5. Tusind tak for hjælpen. Jeg vender tilbage for at fortælle, hvordan det er gået. Kh Karen

    SvarSlet
  6. Tak for denne lækre opskrift.
    Du er en skat!!

    Vh Kenneth Andersen

    SvarSlet