tirsdag den 8. oktober 2013

Candeur: Cocktails og desserter - what's not to like?

       

Engang i mellem er jeg så heldig, at modtage invitationer til at prøve nye spise- og drikkesteder. Det er ikke altid, at jeg får skrevet om dem og heller ikke hver gang, at oplevelsen er et indlæg værd. Det var heldigvis ikke tilfældet med Candeur, Københavns første dessert- og cocktail bar. 

Jeg inviterede min kæreste og min søde kusine med på Candeur en lidt sen torsdag aften, oven på en travl og træls dag (min cykel blev stjålet og jeg var på arbejde fra kl. 8-20). Min kusine har, om muligt, et endnu større dessert-hjerte end jeg selv, så hun var den helt rette til at gøre os selskab.



Candeur er ejet af folkene bag Kung Fu og Kung Fu II, som udover at servere dejlig japansk mad også serverer lækre cocktails. Der er dog intet japansk over Candeur, som disker op med hovedsageligt franske bistro-dessert-klassikere og skønne cocktails. Manden bag baren på Candeur hedder Elias. Han er en dygtig bartender og en virkelig flink fyr. Elias sørgede for, at vi fik de helt rette cocktails hver i sær. Beklager de virkeligt dårlige billeder. Dårligt lys og iPhone går ikke så godt i spænd.


På dessert-fronten besluttede vi os for, at prøve alle deres klassiske desserter: Tiramusi, tarte tartin og crème brûlée. Tiramisuen var himmelsk, let, perfekt sød og ladyfingrene var lige præcist bløde nok, men ikke for bløde. Det var vist også bare et spørgsmål om tid, før min kusine havde slået hul på glasset i forsøget på liiiige at få de sidste tiramisu-molekyler med. 


Jeg fik tarte tartin, som blev serveret i en fin lille messingpande med en smeltende kugle vaniljeis. Smagen var rigtig fin, men det var lidt svært at spise den, fordi æbleskiverne havde skræl på, som så meget lækker og rustikt ud, men gjorde det helt umuligt at få én bid æble og ikke en hel eller alle æbleskiver med på én gang. Bunden var lidt hård, hvilket, oveni æbleskrallerne, gjorde det til lidt af en teknisk udfordring, at spise tarte tartinen uden at vippe det hele ud af panden og ned i skødet på mig selv. Men smagen fejlede ingen ting.


Andreas fik crème brûlée, som ellers plejer at være mit valg, hvis den er på menuen. Cremen var tilpas fast, men ikke for fast. Sukkerlåget sagde pænt knæk, når man slog på det. Og vaniljen smagte godt igennem. Ikke så meget pis, bare en gedigen, god crème brûlée.

Selvom mit hjerte smelter, når det kommer til desserter, var cocktails'ne faktisk aftenens højdepunkt. Og til 80 kr. pr. styk er der vist ingen der bliver ruineret.

Jeg elsker den romantiske stil, som går igen i indretningen på de to etager i Ny Adelgade og på hjemmesiden. Specielt var jeg vild med deres lamper, som er lavet af gamle krystalvinkarafler med glødepærer.


Der er tungt og mørkt og hyggeligt på Candeur. Perfekt til en romastisk aften for to eller som en velsmagende start på en vild aften i byen. Én ting er ihvertfald sikker: Jeg kommer igen!

Sponsoreret indlæg, hvor jeg som altid siger min ærlige mening.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar